تبلیغات
سرمشق زندگی - فلسفه عزاداری برای امام حسین (ع)
سرمشق زندگی» طرح مطالعه هفتگی خلاصه کتاب
در این بخش هر هفته قسمتی از خلاصه ی کتاب قرآن و امام حسین حجة الاسلام قرائتی قرار خواهد گرفت. پس از اتمام تبدیل این کتاب به وبلاگ، خلاصه کتاب دیگری درباره امام حسین را بصورت هفتگی روی وبلاگ قرار می دهیم
با دنبال کردن وب نوشت سرمشق زندگی و صرف هفته ای حداکثر 10 دقیقه، در پایان سال چندین کتاب درباره امام حسین ع را مطالعه کرده اید ...
امام حسین» امّت چه زمانی به سوی امام برمی‌گردد؟

آیا می‌دانید سوره یوسف شرح حال امام زمان علیه السلام است؟
یوسف چه اشكالی داشت‌ كه برادران یوسف زیر بار او نمی‌رفتند: اذ قالوا لیوسف ... ونحن عصبة (یوسف، 8 ) تعصب آنها به قدرت خودشان، مال خودشان، ثروتشان و كارشان بود. آیا امّت با اهل بیت، رفتاری غیر از رفتار برادران یوسف با یوسف كردند؟ ...
امام حسین قبلی 1 2 بعدی

سرمشق زندگی بخش: نهضت عاشورا، سرمشق زندگی جمعه 20 بهمن 1391  سرمشق زندگی نظرات
سرمشق زندگی » عزاداری حسینی، سرمشق بیداری اسلامی
به اعتراف دوست و دشمن، مجالس عزای امام حسین(ع) عامل فوق العاده نیرومندی برای بیداری مردم است و راه و رسمی است كه آن حضرت آن را به پیروان خود آموخته تا ضامن تداوم و بقای اسلام باشد.
اهمیت برپایی این مجالس و رمز تاكید ائمه اطهار(ع) بر حفظ آن، آن گاه روشن تر می شود كه ملاحظه كنیم شیعیان در عصر صدور این روایات به شدت در انزوا به سر می بردند و تحت فشارهای گوناگون حكومت امویان و عباسیان چنان گرفتار بودند كه قدرت بر انجام كوچكترین فعالیت و حركت سیاسی واجتماعی نداشتند و چیزی نمانده بود كه به كلی منقرض شوند ولی مجالس عزای امام حسین(ع) آنان را نجات داد و در پناه آن، تشكل و انسجام تازه ای یافتند و به صورت قدرتی چشمگیر در صحنه جامعه اسلامی ظاهر شده و باقی ماندند.
به همین دلیل، برپایی این مجالس در روایات به عنوان «احیای امر اهل بیت(ع)» تعبیر شده است. امام صادق(ع) در مورد این گونه مجالس فرمودند:
«ان تلْك الْمـجالس احبها فاحْیوا امْرنا; این گونه مجالس (شما) را دوست دارم، از این طریق مكتب ما را زنده بدارید!».1

عزاداری حسینی از دیدگاه اندیشمندان
امام خمینی(قدس سره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در تعبیر جامعی می فرماید:
«همه ما باید بدانیم كه آنچه موجب وحدت بین مسلمین است، این مراسم سیاسی، مراسم عزاداری ائمه اطهار به ویژه سید مظلومان و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است كه حافظ ملیت مسلمین به ویژه شیعیان ائمه اثنی عشر می باشد».2
حتی غیر مسلمانان هم به این امر اعتراف دارند

«ژوزف فرانسوی» در كتاب «اسلام و مسلمانان» ضمن اشاره به اندك بودن شمار شیعیان در قرون اولیه اسلام، به خاطر عدم دسترسی آنان به حكومت و ظلم و ستم حاكمان بر آنان و قتل و غارت اموالشان در تحلیل جالبی می نویسد:
«یكی از امامان شیعه، آنان را دستور تقیه داد تا جانشان از گزند بیگانگان محفوظ باشد و همین امر باعث شد كه شیعیان كم كم قدرت پیدا كنند و این بار دشمن بهانه ای نیافت تا به واسطه آن شیعیان را بكشد و اموالشان را غارت نماید. شیعیان مجالس و محافل مخفیانه ای را تشكیل دادند و بر مصایب حسین(ع) گریه می كردند. این عاطفه و توجه قلبی در دل های شیعیان استحكام یافت و كم كم زیاد شد و پیشرفت كردند... بزرگترین عامل این پیشرفت برپا كردن عزاداری حسین(ع)می باشد كه دیگران را به سوی مذهب شیعه دعوت می كند... هر یك از شیعیان در حقیقت مردم را به سوی مذهب خود می خوانند بی آن كه مسلمانان دیگر متوجه بشوند. بلكه خود شیعیان هم (شاید) به فایده ای كه در این كارهایشان وجود دارد متوجه نیستند و گمان می كنند تنها ثواب اخروی كسب می كنند».3

«ماربین» مورخ آلمانی نیز در كتاب «سیاست اسلامی» می گوید:
«من معتقدم رمز بقا و پیشرفت اسلام و تكامل مسلمانان به سبب شهید شدن حسین(ع) و آن رویدادهای غم انگیز می باشد و یقین دارم كه سیاست عاقلانه مسلمانان و اجرای برنامه های زندگی ساز آنان به واسطه عزاداری حسین(ع) بوده است».4


عزاداری حسینی محور وحدت و انسجام

ائمه اطهار(ع) با تاكید بر برگزاری مراسم عزاداری حسینی، برنامه آن حضرت را «محوری» برای وحدت مردم قرار دادند. به گونه ای كه امروزه در ایام شهادتش میلیون ها انسان با اختلاف طبقات و نژاد و مذهب در هر كوی و برزن به عزاداری آن حضرت به پاخاسته و گرد بیرق حسینی اجتماع می كنند.

دلایل عزاداری برای امام حسین ع
1. عزاداری حسینی، منجر به بیداری اسلامی می شود.

2. احیای امر اهل بیت و خروج اهل بیت از انزوا.

3. ایجد وحدت و انسجام میان مسلمانان .

4.  ترس مستکبران.

5. عزاداری، سرمشق قیام مجاهدان در مقابل مستکبران است.

6. تحول روح و تزکیه نفس.

7. عزاداری حسینی کلاس درس معارف اسلامی است.
8. مجالس عزاداری، سبب الگوپذیری از ائمه و زندگی به سبک اسلامی می شود.

9. سوگواری، احترام به شخصیت و جایگاه افراد است.

10.
سوگواری برای مردان الهی، تجلیل از عقیده آنان است.


هر ملتی برای بقا و موفقیت خویش محتاج به عامل وحدت و اجتماع است. بدون شك بهترین عامل وحدت پیروان اهل بیت(ع) كه با كمترین زحمت و كمترین هزینه می تواند توده های میلیونی را حول یك محور جمع كند، همین مراسم عزاداری حسینی است. به یقین اگر ملتی از چنین قدرتی برخوردار باشد كه بتواند در كوتاه ترین فرصت و با كمترین تبلیغات، نیروهای متفرق خویش را گردآوری كرده و سازماندهی كند، می تواند هر مانعی را از سر راه پیشرفت خود بردارد.
در واقع ائمه اطهار(ع) با ترغیب مردم به اقامه مجالس حسینی از پراكندگی نیروها جلوگیری به عمل آوردند و توده های متفرق را بسیج كردند و با ایجاد وحدت و یكپارچگی در میان آنها قدرت عظیمی را به وجود آوردند.

ترس مستکبران از عزاداری حسینی
حركت خودجوش میلیونی مردم مسلمان ایران در نهضت شكوهمند انقلاب اسلامی در ماه محرم و صفر به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا كه لرزه بر اندام طاغوتیان می انداخت سر تاكید ائمه اطهار بر محور قراردادن امام حسین(ع) را روشن تر می كند.
چه بسا اگر ما شاهد آزادسازی چنین انرژی های ذخیره شده در این مجالس در انقلاب نبودیم، شاید ما هم راز تاكید ائمه اطهار(ع) بر اقامه این مجالس را كمتر درك می كردیم.
«ماربین آلمانی» در اثر خود می نویسد:
«بی اطلاعی بعضی از تاریخ نویسان ما موجب شد كه عزاداری شیعه را به جنون و دیوانگی نسبت دهند ; ولی اینان گزافه گفته و به شیعه تهمت زده اند. ما در میان ملل و اقوام، مردمی مانند شیعه پرشور و زنده ندیده ایم، زیرا شیعیان به واسطه بپا كردن عزاداری حسینی سیاست های عاقلانه ای را انجام داده و نهضت های مذهبی ثمر بخشی را بوجود آورده اند».5
همین نویسنده آلمانی می گوید:  «هیچ چیز مانند عزاداری حسینی نتوانست بیداری سیاسی در مسلمانان ایجاد كند».6
مخالفت دشمنان اسلام با اقامه این مجالس و تلاش آنها در جهت به تعطیلی كشاندن آن، حتی اقدام آنان بر انهدام قبر امام حسین(ع) و مانع شدن از زیارت قبر آن حضرت7، خود شاهد دیگری است كه حكومت ها تا چه اندازه از این نیروی عظیم وحشت داشته و دارند.
امروزه وحشتی كه در دل دشمنان دین از برپایی این مجالس افتاده است بر كسی پوشیده نیست، تا جایی كه گاه با وارد كردن اتهامات ناروا بر شیعیان از طریق وابستگان داخلی خویش و گاه با برانگیختن دیكتاتورهای دست نشانده خویش، امثال رضاخان، و گاه با بی محتوا ساختن چنین مجالسی، برای ریشه كن كردن شعایر حسینی تلاش كرده و می كنند.
فلسفه عزاداری
عزاداری حسینی، سرمشق قیام مجاهدان در راه خدا
با نگاهی گذرا به تاریخ اسلام بعد از حادثه كربلا می بینیم این مجالس و پیام های عاشورایی تا چه اندازه سرمشق قیام های مجاهدان راه خداوند در مقابل گردنكشان و طاغوتیان بوده است.

تحول روح و تزکیه نفس، پیامد عزاداری

مجالس عزای امام حسین(ع) مجالس تحول روحی و مركز تربیت و تزكیه نفس است. در این مجالس مردمی كه با گریه بر مظلومیت امام حسین(ع) آن حضرت را الگو قرار می دهند، در واقع زمینه تطبیق اعمال و كردار خویش و همرنگی و سنخیت خود را با سیره عملی آن حضرت فراهم می سازند.
تاثیر عمیق این مجالس به قدری است كه افراد زیادی در این مجالس، دگرگونی عمیقی یافته و تصمیم بر ترك گناه و معصیت می گیرند، و چه بسا اشخاص گمراهی كه با شركت در این مجالس تنبه حاصل كرده و راه نجات را پیدا می كنند.
این مجالس به آدمی درس عزت، آزادگی، ایثار، فداكاری و درس تقوی و اخلاق می آموزد. این مجالس مهد پرورش انسان های حق طلب و عدالت گستر و شجاع است.

دانشگاه حسینی، کلاس درس معارف اسلامی

در طول تاریخ جلسات عزاداری به مثابه كلاس های درس برای توده های مردم بوده است و آنان را با معارف و حقایق دینی، تاریخ، رجال، احكام و موضوعات گوناگون دیگر آشنا می كرده است، و یكی از موثرترین پایگاه های خودسازی و تهذیب نفوس و تربیت اخلاق بوده است.
ماربین آلمانی در این زمینه می گوید:
«مادامی كه این روش و خصلت (برپایی مجالس سوگواری) در میان مسلمانان وجود دارد هرگز تن به خواری نمی دهند و تحت اسارت كسی نمی روند... شیعیان در حقیقت از این راه به همدیگر درس جوانمردی و شجاعت تعلیم می دهند».8
ائمه اطهار با گشودن این باب، و تشویق مردم به شركت در این محافل در واقع همه را به تحصیل و تربیت در این دانشگاه حسینی دعوت كردند.
فلسفه عزاداری
مجالس تاسی و الگوپذیری
شور و هیجان جوانان بسیجی در جبهه های نبرد در جنگ تحمیلی هشت ساله به ویژه در شبهای عملیات و لحظه شماری آنان برای فداكاری و ایثار و نیل به شهادت، گواه روشنی بر تاثیرعمیق مجالس حسینی ا ست.
این است كه اگر این مجالس را «مجالس تاسی و الگوپذیری» بنامیم بیراهه نرفته ایم.
مرحوم فیض كاشانی در كتاب «محجه البیضاء» در توضیح حدیث پیامبر اكرم(ص) که : «عنْد ذكْر الصالحین تنْزل الرحْمه; به هنگام یاد صالحان رحمت الهی نازل می شود»، با اشاره به مساله تاثیرپذیری انسان از محیط اجتماعی و الگوهای شایسته، در بیان علت نزول رحمت به هنگام یاد صالحان، می نویسد:
«چون ذكر صالحان و طرح صلاحیت های اخلاقی آنان باعث می شود كه انسان از آنها الگو بگیرد و با تحت تاثیر واقع شدن، به آنها تاسی و اقتدا كند و زمینه صلاحیت و برخورداری از رحمت پروردگار را برای خود فراهم سازد».9
ثقه الاسلام كلینی و شیخ الطایفه شیخ طوسی در حدیث معتبر از امام صادق(ع) روایت كرده اند:
«پدرم به من فرمود: ای جعفر! مقداری از مالم را (پس از وفاتم) برای برپایی مجلس سوگواری برایم در ایام حج در منی اختصاص بده».10
صاحب جواهر در «كتاب طهارت» در بیان حكمت و فلسفه این وصیت امام باقر(ع) بیانی دارد كه مفادش چنین است:
«چون برپایی مجالس عزاداری و سوگواری ائمه باعث شناخت فضایل اخلاقی آنان و در نتیجه «اقتداء و تاسی» مردم به آن بزرگان است».11لذا احیای نام و بزرگداشت خاطره آنان حركتی پسندیده و عملی مطلوب است.

سوگواری احترام به موقعیت و شخصیت افراد است

اساسا سوگواری در مرگ اشخاص یك نوع تعظیم و احترام به آنان و رعایت موقعیت و شخصیت شان محسوب می شود; پیامبر اكرم(ص) می فرماید:
«میت لابواكی علیْه، لا اعْزاز له; مرده ای كه گریه كننده ای نداشته باشد عزتی ندارد!».12

سوگواری برای مردان الهی، تجلیل از عقیده آنان است
مخصوصا سوگواری در مرگ مردان الهی، از مصادیق بارز تعظیم شعایر الهی بوده و تجلیل از عقیده و راه و رسم و مجاهدت و تلاش آنان محسوب می شود. از این رو، رسول خدا(ص) هنگام بازگشت از جنگ احد وقتی كه مشاهده كرد خانواده های شهدای قبیله «بنی اشهل» و «بنی ظفر» برای شهیدان خود گریه می كنند، ولی عموی بزرگوارش حضرت حمزه گریه كننده ای ندارد، فرمود: «لكن حمْزه لابواكی له الْیوْم; اما امروز حمزه، گریه كننده ای ندارد!».13
زنان مدینه با شنیدن این سخن در خانه حضرت حمزه اجتماع كرده و به سوگواری پرداختند و بدین وسیله شخصیت عظیم حضرت حمزه مورد تجلیل و تكریم قرار گرفت.
و نیز آنگاه كه خبر شهادت جعفر طیار در جنگ موته به مدینه می رسد، پیامبر(ص)برای گفتن تسلیت نخست به خانه جعفر رفت، سپس به خانه فاطمه زهرا(ع) آمد، و آن بانوی بزرگ را در حال گریه و سوگواری دید، فرمود: «به راستی برای شخصیتی چون جعفر باید گریه كنندگان گریه كنند!».14
قرآن كریم در مورد گروهی از قوم موسی كه راه تباهی و فساد را در پیش گرفتند و سرانجام در اثر نفرین آن حضرت به هلاكت رسیدند، آنان را لایق تجلیل و گریه ندانسته و می فرماید: نه (اهل) آسمان بر آنان گریستند و نه (اهل) زمین!15
از این تعبیر به خوبی استفاده می شود كه لیاقت گریه دیگران را نداشتن نوعی حقارت و بی ارزشی است.
از این رو، در سفارش های ائمه اطهار(ع) می بینیم كه می فرمودند: چنان در میان مردم منشا آثار خیر و بركت باشید كه بر مرگتان بگریند و از شما تجلیل كنند!.
امیرمومنان(ع) فرمود: « با مردم آنچنان معاشرت كنید كه اگر بمیرید بر مرگ شما اشك بریزند و اگر زنده بمانید به شما عشق بورزند».16
بنابراین، اقامه عزاداری برای امام حسین(ع) آن شخصیت ممتاز و بی نظیری كه خود از خاندان عصمت و طهارت بود و از اولیای الهی و امامان معصوم است، علاوه بر تجلیل از مقام شامخ آن امام همام، از مصادیق روشن تعظیم شعایر الهی است كه:
(و منْ یعظمْ شعایر الله فانها منْ تقْوی الْقلوب); هر كس شعایرالهی را بزرگ دارد، این كار نشانه تقوای دلهاست.17
چگونه چنین نباشد و حال آن كه صفا و مروه با این كه مكانی بیش نیستند، تنها چون یاد و ذكر الهی در آنجا زنده می شود، از شعایر الهی شمرده است؟
(ان الصفا و الْمرْوه منْ شعایر الله); صفا و مروه از شعایر (و نشانه های) خداست.18
به یقین، امام حسین(ع) كه تمام هستی خویش را یكجا با خداوند معامله كرد و با تمام اهل بیت(علیهم السلام) و فرزندان در قربانگاه عشق قدم نهاد و مخلصانه از همه چیزش در راه خدا گذشت، از عظیم ترین شعایر الهی است و برپایی مجالس عزا برای آن حضرت، تعظیم یكی از بزرگترین شعایر الهی محسوب می شود.

بنابراین اصل عزاداری و سوگواری بر امام حسین(ع) و یاران باوفایش مورد سفارش و تاكید اولیای دین بوده است. شیعیان و علاقمندان به سرور آزادگان حسین بن علی(ع)نیز در طول تاریخ، از سوگواری و عزاداری برای آن حضرت غافل نبوده اند.
امروز نیز در هر نقطه ای از جهان كه مسلمانان آگاه به ماجرای كربلا حضور دارند، حداقل در دهه نخست محرم و به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا به خیل عزاداران حسینی می پیوندند و به اندازه توان خود، ابراز ارادت می كنند.

***
پانویس
1 . وسایل الشیعه، ج 10، ص 391-392، ح 2.
2 . وصیت نامه الهی ـ سیاسی امام خمینی(قدس سره) ـ صحیفه نور، ج 21، ص 173.
3. به نقل از فلسفه شهادت و عزاداری حسین بن علی(علیه السلام)، علامه سید عبدالحسین شرف الدین، ترجمه علی صحت، ص 92.
4 . فلسفه شهادت و عزاداری حسین بن علی(علیه السلام)، ص 109.
5 . به نقل از فلسفه شهادت و عزاداری حسین بن علی(علیه السلام) ـ سید عبدالحسین شرف الدین، ص 109.
6 . به نقل از سیاسه الحسینیه، ص 44. جالب است بدانیم كه اخیرا كتابی در آمریكا با نام «نقشه ای برای جدایی مكاتب الهی» منتشر شده است كه در آن گفتگوی مفصلی با دكتر «مایكل برانت» یكی از معاونان سابق سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) انجام شده است; وی در این گفتگو به طرح هایی اشاره می كند كه علیه شیعیان و مذهب شیعه تدارك دیده شده است. در این گفتگو با اشاره به جلسات سری مقامات سازمان سیا و نماینده سرویس اطلاعاتی انگلیس آمده است: «ما به این نتیجه رسیدیم كه پیروزی انقلاب اسلامی ایران فقط نتیجه سیاست های اشتباه شاه در مقابله با این انقلاب نبوده است، بلكه عوامل دیگری مانند... استفاده از فرهنگ شهادت دخیل بوده; كه این فرهنگ از هزار و چهار صد سال پیش توسط نوه پیامبر اسلام (امام حسین(علیه السلام)) بوجود آمده و هر ساله با عزاداری در ایام محرم این فرهنگ ترویج و گسترش می یابد».
سپس برای مقابله با این فرهنگ می گوید: «ما تصمیم گرفتیم با حمایت های مالی از برخی سخنرانان و مداحان و برگزار كنندگان اصلی این گونه مراسم، عقاید و بنیان های شیعه و فرهنگ شهادت را سست و متزلزل كنیم». (روزنامه جمهوری اسلامی، شماره 7203 ـ 5/3/83 ـ ص 16، با تلخیص).
7 . رجوع شود به: تتمه المنتهی، ص 324-237.

8 . به نقل از فلسفه شهادت و عزاداری، ص 109.
9 . محجه البیضاء، ج 4، ص 17.

10 . كافی، ج 5، ص 117 و تهذیب الاحكام، ج 6، ص 358.
11 . جواهر الكلام، ج 4، ص 366: «و قدْ یسْتفاد منْه اسْتحْباب ذلك اذا كان الْمنْدوب ذا صفات تسْتحق النشْر لیقْتدی بها».
12 . الماساه الحسین، ص 118.

13 . استیعاب، ج 1، ص 275.
14 . بحارالانوار، ج 22، ص 276.
15 . دخان، آیه 29.
16 . نهج البلاغه، كلمات قصار، كلمه 10.
17 . حج، آیه 32.
18 . بقره، آیه 158.

***
منبع: عاشورا ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها، پیامدها، سعید داودی و مهدی رستم‌نژاد ؛ زیر نظر مكارم‌شیرازی، نشر قم ‬‬ مدرسه امام علی‌بن ابیطالب (ع)‬‬ ۱۳۸۴.‬‌‬‬‬
گردآوری و تنظیم از عارف خطیبی در وب نوشت سرمشق زندگی

امام حسین 
سرمشق زندگی چهارشنبه 25 بهمن 1391 12:44 ب.ظ
وبلاگ بسیار زیبایی دارید
اول فک کردم سایته
اگه یه دامین هم بگزاری روش عالی میشه

پاسخ مدیر: از پیشنهادتون متشکرم :)

امام حسین علی
سرمشق زندگی شنبه 21 بهمن 1391 04:28 ب.ظ
بسیارعالی بود همیشه به این فک میکردم که چرا عزاداری میکنیم هر سال جوابای خوب و قانع کننده ای بود واقعا ممنون

پاسخ مدیر: تشکر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
پربازدیدترین ها
معرفی کتاب
درس‌های عاشورا

» کتاب درس های عاشورا

مجموعه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره درس‌های عاشورا به صورت موضوعی در این کتاب گردآوری و بیش از 50 درس از مکتب حسینی تبیین شده است. می توانید فهرست و مقدمه کتاب را از اینجا دانلود کنید
  • نشریه بر خط
  • نظرسنجی
  • پیوندها
  • آرشیو
  • آمار بازدید
 :. زمانی اسلام گرا و کمونیست مناظره داشتند اما اکنون زمانه ای است که بین اسلام گرایان اختلاف نظر وجود دارد. به راستی راه تشخیص حق چیست؟
در اینجا پاسخ برخی شبهات درباره اسلام بیان خواهد شد؛ همچنین مقالات، دانلود فیلم و صوت و...ارسال می شود.:
Google Groups
جهت ثبت نام در گروه گوگلی، ایمیل خود را وارد کنید

:.  وب نوشت "سرمشق زندگی"بیشتر به چه موضوعاتی بپردازد؟











سرمشق زندگی سرمشق زندگی سرمشق زندگی سرمشق زندگی امام حسین عاشورا سرمشق زندگی سرمشق زندگی