تبلیغات
سرمشق زندگی - تحلیل های نادرست از فلسفه عزاداری
سرمشق زندگی» طرح مطالعه هفتگی خلاصه کتاب
در این بخش هر هفته قسمتی از خلاصه ی کتاب قرآن و امام حسین حجة الاسلام قرائتی قرار خواهد گرفت. پس از اتمام تبدیل این کتاب به وبلاگ، خلاصه کتاب دیگری درباره امام حسین را بصورت هفتگی روی وبلاگ قرار می دهیم
با دنبال کردن وب نوشت سرمشق زندگی و صرف هفته ای حداکثر 10 دقیقه، در پایان سال چندین کتاب درباره امام حسین ع را مطالعه کرده اید ...
امام حسین» امّت چه زمانی به سوی امام برمی‌گردد؟

آیا می‌دانید سوره یوسف شرح حال امام زمان علیه السلام است؟
یوسف چه اشكالی داشت‌ كه برادران یوسف زیر بار او نمی‌رفتند: اذ قالوا لیوسف ... ونحن عصبة (یوسف، 8 ) تعصب آنها به قدرت خودشان، مال خودشان، ثروتشان و كارشان بود. آیا امّت با اهل بیت، رفتاری غیر از رفتار برادران یوسف با یوسف كردند؟ ...
امام حسین قبلی 1 2 بعدی

سرمشق زندگی بخش: نهضت عاشورا، سرمشق زندگی جمعه 29 دی 1391  سرمشق زندگی نظرات

بررسی تحلیل های نادرست از فلسفه عزاداری برای امام حسین ع

 به یقین، تاكید و توصیه ای كه در روایات نسبت به برپا نمودن مجالس عزا و گریه بر مصایب امام حسین(ع) وارد شده است، نسبت به هیچ یك از امامان معصوم(ع) حتی وجود مقدس پیامبر اكرم(ص) وارد نشده است. گویا در این مساله سری نهفته است كه ائمه اطهار این همه آن را مورد تاكید و سفارش قرار داده اند.
بیان روایات در وعده ثواب های عظیم این مجالس به گونه ای است كه عده ای آن را اغراق آمیز دانسته و منكر آن شده اند و منشا آن را «غلات» دانسته و گفته اند: «ثواب باید با عمل تناسب داشته باشد، چگونه ممكن است عمل كوچكی مانند گریه بر امام حسین(ع) اینقدر پاداش عظیم داشته باشد؟!».
عده ای هم در نقطه مقابل آن، جنبه افراط را پیموده و معتقد شده اند، همین كه انسان بر امام حسین(ع) بگرید، هر چند به قدر بال مگسی باشد اهل نجات است، حتی اگر در باتلاق گناه و فساد فرو رفته باشد. در نگاه اینان همه دروغ گویی ها، خیانت ها، ظلم ها و حق كشی ها با قطره اشكی شسته می شود!
مطمئنا هیچ یك از این دو دیدگاه كه در دو طرف افراط و تفریط واقع شده اند، نمی تواند صحیح باشد. این گونه اظهار نظرها از كسانی عنوان می شود كه نتوانستند برای این روایات و وعده ثواب های فوق العاده سوگواری، تحلیل صحیح و جامعی ارایه دهند و در واقع از درك فلسفه عزاداری عاجز ماندند.
سرمشق زندگی

تحلیل های نادرست از فلسفه عزاداری

1. آثار مثبت جسمانی گریه !

عده ای با توجه به آثار مثبت جسمانی و روانی گریه و تاثیر آن در پالایش روح و روان انسان مدعی شدند سر تاكید ائمه(ع) نسبت به برپایی مجالس عزا به خاطر حسن ذاتی گریه است، زیرا «اظهار تاثر» به وسیله گریه از نشانه های طبیعی و تعادل عاطفی آدمی است.

تحلیل های نادرست

1. عزاداری به دلیل آثار مثبت جسمانی گریه است.

2. کسب ثواب و شفاعت هدف عزاداری است !

3. امام، کفاره گناهان امت


اشخاصی كه كمتر گریه می كنند و نمی توانند بدین وسیله غم ها، و افسردگی های خویش را تخلیه كنند و عقده های درونی خویش را بگشایند، از روان متعادل و سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار نیستند. به همین جهت روانشناسان معتقدند: «زن ها از مردها عقده كمتری دارند، زیرا آنان زودتر مشكلات روحی خویش را به وسیله «گریه» بیرون می ریزند و كمتر آن را در درون خویش پنهان می دارند و این امر یكی از رموز سلامت آنان می باشد».1 و نیز معتقدند گریه فشارهای ناشی از عقده های انباشته در درون انسان را می كاهد و درمان بسیاری از آلام و رنج های درونی انسان است. در حقیقت اشك چشم به منزله سوپاپ اطمینانی است كه در شرایط بحرانی موجب تعادل روح آدمی می گردد.

به عقیده اینان به خاطر همین حسن ذاتی گریه بود كه یعقوب(ع) برای دوری فرزندش سال ها اشك از دیدگان جاری ساخت و رسول خدا(ص) در مرگ فرزندش ـ ابراهیم2 ـ و صحابی جلیل القدرش عثمان بن مظعون به سختی گریست.3 همچنین به هنگام مرگ جمعی از صحابه و یارانش و در شهادت عمویش حضرت حمزه گریان شد و بانوان مدینه را جهت گریستن بر حمزه دعوت كرد.4 و به همین دلیل بود كه حضرت زهرا(س) در رحلت جانگداز رسول خدا(ص)شبانه روز می گریست5 و حضرت علی بن الحسین(ع) در شهادت پدر بزرگوارش سالیان دراز گریان بود.6
و لكن هر چند آثار مثبت گریه در پالایش روح انسان و حتی تكامل آن و دیگر فواید طبی آن، قابل انكار نیست، ولی چنین تحلیلی هرگز نمی تواند سر این همه تاكید و سفارش ائمه اطهار(ع) برای گریستن بر امام حسین(ع) و وعده ثواب های فراوان آن باشد. این تحلیل یك اشتباه بزرگ است، هر كس روایات اسلامی را در این زمینه بخواند، می داند هدف مهم دیگری در كار بوده است.

2. کسب ثواب و شفاعت هدف عزاداری است !
در این تحلیل مردم برای استفاده از ثواب و رسیدن به شفاعت ائمه اطهار(ع)مجالس عزا به پا كرده و بر آنان می گریند.
ضعف و سستی این تحلیل نیز به خوبی روشن است ; زیرا فرض ثواب برای عملی، فرع وجود حكمت و مصلحت در نفس آن عمل است. تا عملی دارای مصلحت و حكمتی معقول نباشد ثوابی در بر نخواهد داشت. در این مبحث ما به دنبال فلسفه عزاداری یعنی مصلحت و حكمت این عمل هستیم. طبعا سخن از ثواب كه در ردیف معلولات حكم است نه علل آن، در این مرحله جایی ندارد.
به علاوه، آیا ممكن است در طول تاریخ احساسات میلیون ها انسان را فقط به خاطر تحصیل ثواب تحریك كرد و آنان را گریاند؟ راستی اگر عشقی در كار نباشد و كانون دل، مالامال از محبت و شور نباشد، آیا این وعده می تواند عواطف و احساسات را برانگیزد؟!7

3. امام، کفاره گناهان امت !
در این تحلیل امام حسین(ع) خود را فدا كرد تا گناهان امت بخشوده شود و امام كفاره گناهان امت باشد. نظیر اعتقاد باطلی كه مسیحیان نسبت به حضرت مسیح(ع)دارند و می گویند مسیح با تن دادن به صلیب باعث پاك شدن گناهان پیروان خود شد و آنان را رستگار كرد.
معتقدان این تحلیل با تمسك به تعابیری چون «یا باب نجاه الاْمه» چنین برداشت كردند كه امام حسین(ع) نیز با استقبال از شهادت موجب بخشوده شدن گناهان فاسقان و فاجران امت و در نتیجه سبب نجات آنان شده است. در عوض امت با برپایی مجالس عزا از امام تشكر و سپاسگزاری كرده و مستحق رستگاری می شود.
این تحلیل نیز با هیچ یك از اصول و مبانی مسلم دینی سازگار نیست و موجب شده است عده ای گمان كنند كه امام حسین(ع) با شهادت خود و فرزندانش، گناهكاران را در برابر عذاب الهی بیمه كرده است. به تعبیر دیگر : امام(ع) و یارانش كشته شدند تا دیگران در انجام هر گناه و جنایتی آزاد باشند و در واقع تكلیف الهی از آنان ساقط گردد.
همین پندار سبب شده است كه عده ای گمان كنند هر كس بر امام حسین(ع)گریه كند، هر قدر در فساد و تباهی غوطه ور باشد و حتی نسبت به ضروریات دین پایبند نباشد، مورد عفو و بخشش قرار گرفته و اهل نجات خواهد بود.
نفوذ این پندار غلط تا جایی بوده است كه حتی سلاطین جبار و ستمگری كه حكومتشان بر پایه های ظلم و بی عدالتی استوار بود و دستشان به خون بی گناهان آلوده بوده، در ایام عزاداری آن حضرت مجالس عزا به پا كنند و یا خود پابرهنه در دستجات عزاداری به سر و سینه بزنند، و آن را مایه نجات خود بدانند!
هیچ كس نمی تواند شفاعت را انكار كند، ولی شفاعت حساب و كتاب و شرایطی دارد.

** ** **
پانویس
1 . صد و پنجاه سال جوان بمانید، ص 134.
2 . صحیح بخاری، كتاب الجنایر، ح 1277 و كافی، ج 3، ص 262.
3 . كافی، ج 5، ص 495 ; بحارالانوار، ج 79، ص 91 و مسند احمد، ج 6، ص 43.
4 . وسایل الشیعه، ج 2، ص 70 و تاریخ طبری، ج 2، ص 210.
5 . بحارالانوار، ج 43، ص 155 و 175.
6 . همان مدرك، ج 44، ص 284.
7 . برای اطلاع بیشتر مراجعه شود به «حماسه حسینی» استاد شهید مرتضی مطهری(ره)، ج 1، فصل دوم، بحث عوامل تحریف.

** ** **
منابع
1. عاشورا ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها، پیامدها، سعید داودی و مهدی رستم‌نژاد؛ زیر نظر مكارم‌شیرازی، نشر قم ‬‬ مدرسه امام علی‌بن ابیطالب (ع)‬‬ ۱۳۸۴.‬‌‬‬‬
2. حماسه حسینی، استاد شهید مرتضی مطهری(ره)، ج 1.

گردآوری و تنظیم از عارف خطیبی در وب نوشت سرمشق زندگی

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
پربازدیدترین ها
معرفی کتاب
درس‌های عاشورا

» کتاب درس های عاشورا

مجموعه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره درس‌های عاشورا به صورت موضوعی در این کتاب گردآوری و بیش از 50 درس از مکتب حسینی تبیین شده است. می توانید فهرست و مقدمه کتاب را از اینجا دانلود کنید
  • نشریه بر خط
  • نظرسنجی
  • پیوندها
  • آرشیو
  • آمار بازدید
 :. زمانی اسلام گرا و کمونیست مناظره داشتند اما اکنون زمانه ای است که بین اسلام گرایان اختلاف نظر وجود دارد. به راستی راه تشخیص حق چیست؟
در اینجا پاسخ برخی شبهات درباره اسلام بیان خواهد شد؛ همچنین مقالات، دانلود فیلم و صوت و...ارسال می شود.:
Google Groups
جهت ثبت نام در گروه گوگلی، ایمیل خود را وارد کنید

:.  وب نوشت "سرمشق زندگی"بیشتر به چه موضوعاتی بپردازد؟











سرمشق زندگی سرمشق زندگی سرمشق زندگی سرمشق زندگی امام حسین عاشورا سرمشق زندگی سرمشق زندگی